Voldria expressar la meva simpatia i el meu afecte, no vol dir que estigui totalment d’acord amb tot, però sí el meu agraïment per l’acció sostinguda de defensa a tot Europa que el president Puigdemont fa de la causa de Catalunya.

Presidents catalans a "Escolta Europa"

Els presidents Pujol, Mas, Montilla, Puigdemont i Torra reflexionen sobre Europa

Acte de cloenda del cicle de taules rodones ‘Escolta, Europa’.

La consellera d’Acció Exterior i Govern Obert, Victòria Alsina, ha convocat els presidents Jordi Pujol, Artur Mas, José Montilla, Carles Puigdemont i Quim Torra, en un acte al Paranimf de la Universitat de Barcelona, en què han intervingut presencialment, per videoconferència des de l’exili o a través de vídeo. ‘Escolta, Europa’ campanya per fomentar la participació de la ciutadania de Catalunya a la Conferència sobre el Futur d’Europa (CoFoE).

21-febrer-2022.

Intervenció Jordi Pujol Escolta Europa-Acció Exterior i Govern Obert-Febrer 2022

Què pot fer ara Europa?

A Europa ens cal un cert rearmament intel·lectual, espiritual i ideològic, l’hem de fer i si no el fem se’ns menjaran, de viu en viu.

Nosaltres hem de valorar Europa, i veure si ho podem fer entendre a la gent i ho podem transformar en una política activa i una política ofensiva des del punt de vista intel·lectual i ideològic.

1

Insistir-hi. Vendre-ho bé. No només des de Brussel·les. Sobre el territori.

Saben les comarques catalanes el benefici que han tret del FEDER? O moltes de les CC.AA. espanyoles?

Valora la gent el benefici que ha significat per a l’obertura d’esperit i de mentalitat de la joventut europea el programa ERASMUS?

I es valora el que pel desenvolupament dels països del Sud d’Europa han significat els fons comunitaris?

O que des de fa més de setanta anys no hi ha hagut cap guerra a la UE?

O que, com s’ha dit abans, que Europa sigui el continent més valorat pel seu nivell democràtic, social i de respecte a la gent?

O que sigui el continent que més immigració atrau? Amb els problemes que comporta, però com demostració de l’alt nivell en general.

No cal que de tot això se’n faci ostentació, però tampoc que no sigui valorat degudament.

2

I sobre aquesta base (base de fets, no d’elucubracions) s’hauria de refer la imatge d’Europa com a PROMESA.

És cert que hi ha continents més joves i que ara mateix porten més empenta, i amb més recursos (petroli, per exemple). Però una Europa més unida i amb més iniciativa podria jugar una paper més de primera fila del que ara juga. De fet Europa és ja una PROMESA per a milions i milions de persones no europees.

3

Però no es pot continuar per aquesta línia de reforçament de la confiança europea sense analitzar el gran problema de la decadència demogràfica (de la baixa natalitat i de l’envelliment). La política social europea (i l’econòmica) li han de concedir una atenció prioritària. A això, i a la immigració i a la seva integració en la societat i l’economia d’ Europa.

I caldrà reformar el sistema de treball, de retribució i de serveis socials (per ajudar a frenar la caiguda de la natalitat europea. No està de moda dir això, però en parlarem un altre dia amb més temps. Perquè referir-s’hi només per sobre dona lloc sovint a comentaris poc seriosos. I el tema en canvi és de gran trascendència.

4

Tot això requereix un bon lideratge europeu. Que ja hem explicat que després del diumvirat França-Alemanya ara des de fa 25 anys l’exerceixen bastant en solitari Alemanya i la Sra. Merkel. No tant per voluntat pròpia – ja hem parlat de la “reluctant hegemony”  Però per quant de temps? Ara alguna cosa pot ser que canviï. Per bé o per mal?

Esperem que per bé. Podria contribuir-hi que França – amb el President Macron –  acabés amb el “déclin” polític i econòmic de França. França ho desitja. De fet suporta amb una mica de mala gana l’ “hegemonic” alemany. Desitgen “la fin de l’Europe allemande”, com es diu en alguns ambients polítics i intel·lectuals francesos. Seria molt negatiu que això fos fruit d’una decadència alemanya però sí que hi hagués un canvi polític i econòmic francès que fes possible un nou diumvirat. Ben engranat. Sense una recuperació d’una entesa francoalemanya en profunditat Europa no podrà superar la seva crisi actual.

Amb relació a aquest acte de”Escolta Europa”, l’Associació Serviol vol destacar i reproduir un article de Jordi Cuminal publicat a El Punt / Avui que creiem que defineix molt bé el sentit de la intervenció del President Pujol.

President Pujol

Es va fent evident que del president Pujol se n’ha de començar a parlar de nou. Catalunya és un gran país que alhora, segons per a què, és petit i –a vegades– gasiu. Tant, que em sembla que serà impossible incloure Jordi Pujol i Soley com un dels nostres represaliats. Un dels primers. Tot i que estiguem coneixent com va actuar l’Estat espanyol amb la policia patriòtica i les seves clavegueres, serà impossible. La solidaritat dels catalans mesura diferent els que van iniciar el procés i els que el van intentar culminar. La venjança de l’Estat, no. Però aquest no és el de- bat que vull obrir. Ni tampoc vull alçar cap ban- dera. Després de la condemna social que, per acció o omissió, tothom li va imposar, ja és tard per a això. Potser sí que val la pena destacar dos fets. Primer: de moment, per la seva declaració feta l’any 2014 no ha estat condemnat per res. Segon: veient com van les coses ara en ple segle XXI, segons què es fes sortint del franquisme i a les portes del cop d’estat de demà farà 41 anys, pot comptar, com a mínim, amb un punt de comprensió. I millor que parlar-ne, segur que és escoltar-lo. L’altre dia em va semblar sentir-lo en la conferència del president Pere Aragonès, que, mentre la seguia en directe al plató del Tot es Mou de TV3 vaig resumir com “Conferència de Mas de 2014 i valors pujolistes de tota la vida”. Els grans consensos de país, segons Aragonès, són “som una nació, terra d’acollida, català eina de cohesió, europeisme, oportunitats per a tothom, progrés econòmic clau per al progrés social”. Només actualitza el pujolisme amb “feminisme, canvi climàtic i amnistia i autodeterminació”. Però més enllà de citar-lo, qui s’ha atrevit a posar-lo en escena ha sigut la consellera d’Acció Exterior, Victòria Alsina, per a fer el tancament, juntament amb els presidents Mas, Puigdemont, Torra i Montilla, de la Conferència sobre el futur d’Europa, un procés de participació ciutadana a escala europea im- pulsat per les institucions europees. Sense com- plexos. Bé.

El Punt Avui / Jordi Cuminal / 21 febrer 2022