“L'última conversa”

Trobada a Queralbs de Jordi Pujol i Ko Tazawa

El 24 de setembre passat va morir a Kobe, als 69 anys, el catalanòfil Ko Tazawa. A l’estiu havia vingut a Catalunya a presentar el seu darrer llibre i a acomiadar-se dels amics. Entre ells, Jordi Pujol, amb qui durant anys va coincidir a Queralbs. A foc lent, havien anat construint una relació que es va mantenir fins al final, malgrat l’escàndol de “la deixa” pujoliana i el consegüent ostracisme de l’expresident. Ko Tazawa va voler tenir una darrera i llarga conversa amb Pujol al poble ripollès. Va tenir lloc al juliol, va ser enregistrada en vídeo i ara ha estat publicada com a llibre pòstum, L’última conversa (Editorial Lapislàtzuli).

És emotiva perquè tots dos sabien que seria l’últim cop que es veurien. En acomiadar-se, “el president va abraçar la meva dona [la Yoshiko] i em va abraçar a mi. Va ser la primera i l’última abraçada del president. I aquelles van ser les primeres llàgrimes que mai li havíem vist. El president va anar baixant per l’escala assistit per un ajudant. Abans de desaparèixer de la nostra vista, va girar-se, va aixecar la mà i va fer un adeu amb el gest. Nosaltres també. Alhora, com a bon japonès, jo li dedicava una reverència silenciosa i molt profunda dins del cor”.

Fragment de l’article: Ko Tazawa i les llàgrimes de Jordi Pujol

Ara Llegim / Ignasi Aragay / 24 gener 2023

Gravació L'última Conversa QueralbsKo Tazawa - Gravació L'última Conversa Queralbs

Trobada a Queralbs

16 de juliol de 2022

Imatges i vídeo Queralbs / Associació Serviol i Editorial Lapislàtzuli

Presentació del llibre a l’Institut d’Estudis Catalans

Jordi Pujol (autor), Yoshiko Tazawa (filòloga), M.Teresa Cabré (lingüista), Jon López de Viñaspre (editor) i Mònica Socias (periodista).

1 de març de 2023

L'acte